Sjuka av stress på jobbet? Låt organisationen skapa ett liv i balans.

| Okategoriserad

När jobbet gör oss sjuka av stress läggs ansvaret för att bli frisk ofta på individen. Men det är organisationerna, inte individerna, som behöver ha förmågan att skapa balans mellan jobbambitioner, krav i verksamheten och andra intressen och behov i livet.

Vi hör sällan prat

  • om att utveckla organisationen som helhet,
  • om arbetssätt som skapar gemensamt ägarskap, och
  • om reglering av jobbambitionerna genom de som utför arbetet.

I stället presenteras lösningar som menar att det hänger på individen.

Människor behöver vara i en arbetskultur där man håller varandra ansvariga både för leveransen och balansen – tillsammans.

Ger snabb takt verkligen önskad effekt?

Vi ser sällan reflektion kring det förgivet tagna ”allt går snabbare nu”. Vem har belägg för att fler aktiviteter och snabbare takt också ger önskad effekt?

Exemplet nedan är typiskt för lösningar som hänger på individen.

Tänk om alla dessa lösningar bränner ut folk ännu mer?

Ny Teknik: Så minskar du din jobbstress >

3 responses to “Sjuka av stress på jobbet? Låt organisationen skapa ett liv i balans.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »